Вірте, коли інші сумніваються! Вчіться, поки інші сплять! Приймайте рішення, поки інші зволікають! Працюйте, коли інші бажають! Слухайте, коли інші говорять! Посміхайтеся, коли інші сердяться! Будьте завзятими, в той час як інші здаються!

Опис власного досвіду

Опис власного досвіду

Однією із найважливіших справ в житті людини є вибір професії. Серед сотень професій існує лише одна, без якої не могли б існувати всі інші - це професія вчителя. Педагог, учитель, вихователь – довірена особа суспільства, якій воно ввіряє найдорожче і найцінніше – дітей, свою надію, своє майбутнє. Доля дітей в руках педагога, в його золотому серці, він має бути джерелом радісного, пізнавального і морального зростання своїх вихованців. Жодна інша професія не ставить таких вимог до людини. Педагог забов’язаний бути яскравою, неповторною особистістю, носієм загальнолюдських цінностей, глибоких і різноманітних знань, високої культури.

Я працюю вчителем 14 років. Люблю свій предмет і з задоволенням ділюсь знаннями зі своїми вихованцями.Сьогодні перед вчителем англійської мови постає питання: як зробити, щоб урок був цікавим для учнів, сприяв розширенню кругозору, забезпечив використання знань на практиці. Цього можна досягти лише за умови, якщо вчитель знаходить оригінальні, нестандартні шляхи навчання. Сучасний учитель іноземної мови - учитель, який докорінно переосмислив свою роль у навчально-виховному процесі з урахуванням новітніх рис суспільства: розвиток комп'ютерного інтелекту та усвідомлення, що англійська мова є лідером у міжнародному спілкуванні.

Згідно з методичними рекомендаціями щодо організації навчально - виховного процесу зміст навчання іноземної мови має бути зорієнтованим на розвиток мотивації до вивчення і на формування комунікативних умінь та навичок у всіх видах мовленнєвої діяльності.

У сучасному мовному просторі інформаційно-комунікативні технології стали невід’ємною частиною спілкування, отримання інформації, розвитку творчих здібностей та самоосвіти. Щоб активізувати пізнавальну діяльність учнів у процесі оволодіння знаннями я шукала більш ефективні форми і методи навчання. Великого значення в організації та удосконаленні навчального процесу на уроках іноземної мови посідає впровадження інтерактивних технологій. Так як основним засобом людського спілкування є мова, а в багатомовному просторі — декілька мов. Тому вивчення іноземних мов набуває особливого статусу в нашій країні. Саме тому обрала таку проблему: «Формування комунікативної компетентності учнів на уроках англійської мови за допомогою інтерактивних форм і методів навчання.». Вважаю, що тема є актуальною, оскільки у сучасному освітньому середовищі якісна організація навчання не може здійснюватися без використання засобів і можливостей, які надають інтерактивні та інформаційно-комунікаційні технології. Актуальність проблеми обумовлена кількома аспектами: поєднання корисного і цікавого, навчання і розваги, наочності і інформативності.

При плануванні своїх уроків я враховую те, що будь – який метод навчання має забезпечувати:
-Активну участь учнів у процесі навчання
-Встановлення зворотного зв’язку в системі« педагог – учень»
-Можливість застосування набутих навичок і знань в реальному житті
-Розвиток цільових навичок поведінки
-Мотивацію учнів до підвищення ефективності своєї діяльності на заняттях і в реальних ситуаціях

При організації інтерактивного навчання необхідно дотримуватися правил:
o У роботу повинні бути залучені всі учні,
o Активна участь учнів у роботі повинна заохочуватися,
o Учні мають самостійно розробити та виконувати правила роботи у групах,
o Навчальна аудиторія має бути підготовлена до роботи у групах.

Практика показала, що при використанні на уроках інтерактивних методів навчання учні запам’ятовують матеріал майже повністю.

Поліпшується не тільки запам’ятовування матеріалу, але і його використання у повсякденному житті.

Йдучи на урок, щоразу задумуюся, яким має бути сучасний урок, як організувати і провести його, щоб зацікавити дітей та отримати максимальну віддачу?

Так, як я працюю не лише з учнями старших класів, а й з початковою ланкою, помітила, що найкраще учні запам’ятовують матеріал у грі. Вважаю, що гра розвиває допитливість та зацікавлення учнів до предмета. Адже на сучасному уроці, який вимагає від дітей великої інтенсивності та концентрації уваги, напруги сил і знань, різного роду змагання допомагають зняти втому у дітей, розвивають уяву, увагу, допомагають подолати сором’язливість та мовний бар’єр. Захоплюючись нестандартними формами роботи, діти не помічають, що вчаться, пізнають, запам’ятовують нове, орієнтуються в надзвичайних ситуаціях, поповнюють запас уявлень, поняття, розвивають фантазію.

Навіть найбільш пасивні учні беруть участь у нестандартних змаганнях з великим бажанням, докладаючи всіх зусиль, щоб не підвести свою команду. У своїй діяльності за допомогою комп’ютера я використовую різноманітні комп’ютерні технології: мультимедійні презентації, електронні таблиці, відео матеріали, Інтернет-ресурси, програмне забезпечення до навчально-методичних комплексів, електронні словники, інтерактивні посібники з граматики. Їх вид залежить від типу уроку, його мети та структури.

На уроці введення нового матеріалу незамінним є використання мультимедійних презентацій й таблицьНа уроках формування навичок і розвитку умінь процес засвоєння знань із застосуванням ІКТ стає цікавішим та ефективнішим, автоматизується вживання граматичних структур в усному мовленні, а також формується граматична правильність мовлення за рахунок багаторазового вживання мовленнєвих структур. Ефективним для розвитку мовних та мовленнєвих навичок, зокрема граматичного аспекту говоріння, є використання наочності, відтвореної за допомогою комп’ютера. Наприклад, застосування комп’ютерних технологій є доцільним під час тренування та закріплення вживання часових форм.

Ефективність використання технологій, що готують до комунікаційної діяльності особливо помітна на початковому етапі вивчення іноземної мови. 

У початкових класах діти не сприймають довгих пояснень, тому намагаюся будь-яке пояснення проводити у формі бесіди та діалогу. Увагу маленьких школярів також можна привернути яскравими іграшками, картинками, наочними предметами, розучуванням пісень за допомогою міміки та жестів.

Вважаю, що комп’ютер на будь-якому уроці допомагає створити високий рівень особистої зацікавленості учнів за допомогою інформації, яка виводиться на екран.

Часто використовую технології, що забезпечують комунікативну діяльність, тобто, інтерактивні технології: «Мікрофон», «Незакінчені речення», «Мозковий штурм», «Навчаючись – учусь» в основі яких лежать принцип безпосередньої участі кожного учня, пропонуються проблеми для спільного вирішення, застосовуються рольові ігри.

Під час використання "Мозкового штурму" учасники, аналізуючи певні ситуації, вчаться критично ставитись до наявних фактів, розмежовувати основні і другорядні обставини, аналізувати, приймати рішення, також зникає страх виявитись "смішним", висловитись невдало і вивільнюється творчість, креативність думки. Фронтальні форми роботи («Мікрофон» - «Свята»-5 кл., «Проведення вільного часу» - 3 кл., «Мозковий штурм» - «Як ти проводиш свій вільний час»-5кл., метод проектів, нестандартні форми проведення уроків.

Також серед методів і прийомів, що сприяють розвитку комунікативних навичок школярів на уроках іноземної мови варто зазначити: метод конкретної ситуації. Орієнтований на розвиток та вдосконалення аналітичних здібностей, розвиток в учнів уміння спілкуватись, формулювати власну думку, самостійно приймати рішення;

Усні, письмові, візуальні чи інші презентації. Дають можливість виявити глибину знань про проблему і продемонструвати здатність мислити критично та логічного мислення. 

Рольова гра дає дітям можливість поміркувати, обмінятися ідеями з партнером і лише потім озвучити свої думки перед класом. Практикую технологію організації групової навчальної діяльності, завдяки якій посилюється соціальний контакт між членами групи, формуються такі цінності, як задоволення результатами власної і спільної роботи, взаємодопомога, взаємозбагачення, взаємоконтроль, змагальність, істотно зростає індивідуальна допомога з боку вчителя й товаришів по групі тим,хто її потребує. Рольові ігри («Моя сім’я »- 3клас, «Дозвілля»- 4 клас, «Їжа» - 3 клас, «Одяг» - 5 клас), Діти в групах розв’язують і супутні задачі – такі, як повторення граматичних навичок говоріння (теперішній або минулий час), розвиток уміння читати й розуміти на слух з метою вилучення загальної, конкретної і детальної інформації.

Комунікативну спрямованість реалізую шляхом моделювання реальних комунікативних ситуацій, які сприяють засвоєнню мовних одиниць у типових комунікативних контекстах. Для цього в практиці своєї роботи використовую інноваційні технології навчання: роботу в групах і парах ( «Шкільні предмети» - 5клас, «Одяг» - 5клас, «Спортивні уподобання» - 3 клас), Робота учнів в парах, у малих групах допомагає здійснити принцип «навчаючись-навчаю». Вони сприяють розвитку навичок критичного мислення та пізнавальних інтересів учнів, діти почувають себе впевнено, вільно висловлюють свої думки і спокійно сприймають зауваження.

В своїй роботі також застосовую репродуктивні методи навчання, хорові, групові, парні, індивідуальні, а також комбіновані форми роботи, домагаючись формування мовних умінь і навичок усіма учасниками спілкування. Стійка увага учнів протягом усього уроку забезпечується завдяки тому, що міняються різні види і форми роботи. Майже на кожному уроці використовую аудіовізуальні засоби, що сприяє активізації і легкості засвоєння навчального матеріалу, зняттю перевтоми учнів, глибшому проникненню в сутність навчального процесу. Намагаюся раціонально розподілити час на уроці, вибираю оптимальний темп проведення уроку. В своїй роботі використовую власноруч зроблену наочність, роздатковий матеріал. Намагаюся вдало здійснювати мотивацію навчальної діяльності учнів, щоб викликати інтерес до предмету та до навчання, створювати доброзичливу атмосферу співпраці. Спілкуючись один з одним іноземною мовою, учні вчаться бути демократичними, думати критично та приймати рішення.

Такі форми роботи дозволяють встановити партнерські стосунки між дорослими і дітьми, розвивати в них потребу в навчанні, здійснювати особистісно-орієнтований педагогічний процес при вивченні іноземної мови.

Отже, вказані вище технології розвитку критичного мислення на уроках іноземної мови дозволяють досягти таких результатів як уміння висловлювати свої думки зрозуміло та впевнено по відношенню до оточуючих, формувати власну думку, вирішувати проблеми, самостійно займатися своїм навчанням, співпрацювати у групі, вибудовувати конструктивні взаємостосунки з іншими людьми.

Протягом всього періоду педагогічної діяльності я удосконалюю свій стиль роботи, форми і методи викладання іноземної мови .

Велику увагу приділяю вивченню граматичного матеріалу, для цього створено «граматичні довідники» в учнівських словниках. Домагаюся якісного засвоєння граматичних структур, реалізовуючи принципи систематичності і послідовності.

На всіх етапах проведення уроку повторюю і закріплюю вивчений матеріал, при поясненні нового матеріалу опираюся на знання учнів. Чергую індивідуальні і колективні, усні і письмові форми роботи на уроці, що сприяє вихованню пізнавальної активності школярів. Належну увагу приділяю міжпредметним зв’язкам. Кожен урок включає усі види мовленнєвої діяльності: аудіювання, говоріння, читання і письмо. Слід зазначити, що уроки англійської мови в різних класах суттєво відрізняються. В 4, 5класах використовую уроки-подорожі («Мандрівка Англією» -5 кл., «Моє рідне місто»-5кл.,») уроки – ігри («Професії моїх батьків і знайомих»-5кл., «Професії»- 3 кл.).

В старших класах велику увагу на уроках приділяю вивченню народознавчого матеріалу країни, мова якої вивчається, її традиціям, історії, політичному устрою, культурі.

У підготовці до уроку намагаюся враховувати вікові особливості учнів, їх психологічні можливості, добираючи відповідні форми і методи навчання, здійснюючи диференційований підхід у вивченні матеріалу.

Веду позакласну роботу з англійської мови, беру активну участь у проведенні тижня англійської мови у школі, випуск стінгазет до Дня Святого Валентина, Нового Року та Великодня. Проводжу різні виховні заходи

Мої учні протягом 2015- 2017 років активно приймали участь у інтерактивному конкурсі «Грінвіч».

Отже, інтерактивні методи сприяють інтенсифікації та оптимізації навчального процесу. На інтерактивних уроках учні мають змогу:

- аналізувати навчальну інформацію та творчо підходити до засвоєння навчального матеріалу;
- формувати власну думку, правильно її висловлювати, доводити власну точку зору, аргументувати й дискутувати;
- моделювати власний соціальний досвід через включення в різні життєві ситуації;
- розвивати навички творчої та проектної діяльності, самостійної роботи.

Таким чином, перевагами застосування інтерактивних технологій під час проведення уроків англійської мови, на мій погляд, можна вважати: підвищення якості навчання та ефективності контролю, збільшення кількості додаткової інформації, скорочення часу подачі матеріалу, зорієнтованість на сучасні методи навчання, які стимулюють мотивацію учнів. Застосування зазначених видів роботи підвищує ефективність засвоєння навчального матеріалу, сприяє міцному формуванню мовленнєвих навичок учнів. На мою думку, саме використання інтерактивних технологій надає вчителю таку можливість, вони є на сучасному етапі найефективнішим, найшвидшим та найдоступнішим засобом комунікації. Використання інтерактивного навчання – не самоціль, а лише засіб для досягнення тієї атмосфери в класі, яка найкращим чином сприяє співробітництву, порозумінню і доброзичливості, дозволяє у повній мірі реалізувати особистісно орієнтоване навчання. 

Я переконана, що постійно знаходитися в творчому пошуку, самовдосконалюватися – це єдиний можливий шлях сучасного педагога.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Відкритий урок з англійської мови на тему: "Хобі друзів (Hobby of my friends)", вчитель Дубинюк Т.М.

Даний урок розроблений з метою ознайомлення учнів з новим лексичним матеріалом теми, повторити граматичний матеріал з теми попередньої те...